Najczęstsze błędy przy rekrutacji pracownika tymczasowego
Jeszcze w nie tak dawnych czasach sposoby na poszukiwanie kadry tymczasowej były zupełnie inne (przeczytasz o nich tu). Pracodawcy o pomoc zwracali się do takich instytucji jak Urząd Pracy lub po prostu wieszali ogłoszenie na tablicy w przydrożnym sklepie. Trzeba przyznać, że od tego czasu sporo się zmieniło. Na rynku pojawiły się agencje pracy tymczasowej, które pozwoliły na usprawnienie procesu i dopasowanie kandydata do potrzeb firmy. Wraz z postępującą digitalizacją głównym medium, za pośrednictwem którego działy HR zajmują się rekrutacją pracowników dorywczych stał się Internet.
,,Ok, ale gdzie w tym wszystkim jakaś trudność?” – pomyślał sobie zapewne w tym momencie niejeden rekruter. Już śpieszę z wytłumaczeniem. Otóż pracodawcy często zrzucają odpowiedzialność za źle wykonane zadania na agencję, bo to przecież ona dostarczyła im kandydata. W niektórych przypadkach to twierdzenie jak najbardziej ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, ale popełniane błędy bardzo często wynikają ze źle sprecyzowanych warunków zatrudnienia. O co więc chodzi?
1. Niedbale lub nieprecyzyjnie napisane ogłoszenie o pracę
Firma zgłaszająca zapotrzebowania na pracownika powinna dokładnie określić kogo potrzebuje. Brzmi banalnie, jednak często nadmiar wymagań przeważa nad krótkim i ogólnikowym opisem. Powinniśmy dopilnować, aby treść była spójna, zwięzła i możliwie łatwa do zrozumienia.
2. Źle dopasowana treść ogłoszenia do branży pracownika
Wydawać by się mogło, że praca tymczasowa to ta, która nie wymaga wewnętrznego know-how firmy i nie ma większej różnicy do jakiego zadania poszukujemy naszego pracownika. Niestety, to błędne myślenie – zastanówmy się najpierw, do czego potrzebny jest kandydat – czy mowa tutaj o organizacji eventu, pracy fizycznej czy też obsłudze hotelowej. Następnie odpowiednio zredagujmy treść, dbając o szczegóły istotne dla danej pracy tymczasowej.
3. Nieodpowiednie traktowanie pracownika
Jeżeli udało nam się napisać odpowiednie ogłoszenie i znaleźć pracownika dorywczego, nie możemy spoczywać na laurach. To w gestii pracodawcy leży proces onboardingu kandydata i wprowadzenie go w zadanie, które przed nim stoi. Niestety często spotykamy się ze skargami ze strony zleceniobiorców odnośnie nieodpowiedniego traktowania przez pracodawcę – to bardzo ważne, aby pracownik czuł się dobrze w miejscu wykonywanego zadania.
4. Zbyt wygórowane oczekiwania
Agencje pracy tymczasowej zostały powołane do życia po to, aby praca wykonana została w fachowy i profesjonalny sposób. Zdarza się jednak, że pracodawcy stawiają zbyt wygórowane cele, które są ciężkie do realizacji i powodują stres u obu stron procesu. Pamiętajmy o tym, żeby definiować je według zasady SMART – skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.
5. Brak wsparcia podczas realizacji zlecenia
Osoba, która jest nowa w firmie potrzebuje odrobiny czasu aby zaznajomić się z kulturą organizacyjną i zasadami panującymi na co dzień. Pomóżmy pracownikowi i bądźmy gotowi do odpowiedzi na wszystkie nurtujące go pytania.
Jeżeli jesteś już gotowy, aby dodać pierwszą ofertę pracy, zrobisz to TUTAJ.